Monday, April 18, 2011

Cerita... Jeruk Mangga

Jeruk mangga buatan Mak memang menjadi idaman kalbu. Macam mana rupa jeruk mangga"homemade"? Macam gambar kat bawah tu.


Kenapa aku cakap menjadi idaman kalbu aku? Sebab aku tak pernah jumpa ianya dijual dimana-mana kedai. Masa sebelum aku melahirkan Raynia, Che Dah (makcik aku) buatkan untuk aku. Puas la dapat aku makan 1 bekas ais krim tuh.

Bila kenduri aqiqah Raynia. 4 kereta sorong kaler hijau tuh Che Dah buatkan jeruk mangga. Semua tetamu makan sampai lupa diri.

Macam mana nak masak dia punya air tuh yer? Aku pun kurang pandai tapi ada la tengok masa mak aku buat.

Bahan-bahan :
Gula (banyak la nak kena pakai)
Garam secukup rasa

Gula tuh masak dahulu bagi cair.
Garam tuh untuk buat rendam mangga tuh.
Lepas tuh letak jer mangga dalam bekas dan gaul sekali dengan air gula. Simpan semalaman.

Boleh la menjamu selera.

1 comment:

shima said...

Mak mentua aku boleh wat jeruk ni..dulu dia p belajar..hehee..jenuh hari hari pastu mkn jeruk..pastu la ni mls dh..hehe