Wednesday, November 28, 2012

[Gadget] PRO Aqua Room & Cleaning System

Baru pertama kali dengar dan lihat alat pembersihan rumah yang sangat canggih dan bagus fungsinya. Alat ini lebih kurang "vacuum cleaner" tapi lagi terperinci. Amat sesuai untuk rumah kat Kelantan.


We've cleared the air!

Allergy and asthma sufferers aren’t the only ones to benefit: Within a very short time, PRO-AQUA washes the air and noticeably improves room climate.

Clean air is healthy air!

A multi-talented powerhouse

The PRO-AQUA Room & Cleaning System is a jack of all trades, valued for its diversity. In addition to complete room cleaning (which goes without saying!), PRO-AQUA performs the following tasks:

• Air CLEANING ( Removal of airborne dust + dustmite droppings)
• EFFECTIVE HOME CLEANING + MAINTANANCE that saves time, effort and money.
• Vacuuming, and much more.

Pro-Aqua Prevents Allergies, Because "Wet Dust Can't Fly"

It's summer, there's dust everywhere and sometimes the enviroment becomes hell for those who suffer from allergies. I guess wearing a mask could be the best solution , but , since you don't want to scare your kids, the only thing you can do would be to invest some of your savings in this "Pro-Aqua" air cleaning system, which sounds like a combination of aquatic device and professional cleaning, which= to me at least - sound pretty refreshing.

Just as the company says, "wet dust can't fly", so wet vacuuming is ideal to be performed in areas where kids sleep or play. The best news is for the asthma suffers that are also going to benefit from the system. Pro-Aqua " washes the air", so it also kills all sorts of bacteria in the air

Regarding the system's kit, it comes with specially developed spary/extraction tools that help the owner achieve a "high level of cleaning", by spraying the detergent onto the uphoistery or capeting under pressure and binding it with the dirt, thereby dissolving and removing even the most stubborn spots and persistent stains.

Other technical details include an auxillary canister. But there is also a swtichable floor nozzle for smooth floors, walls and cellings, a hand turbo-nozzle for the car seats and a squeegee. So, ladies, I'll say this looks like a man's device, don't you agree?

If it cleans? Sure thing, after all, it is an advanced vacumm cleaner, especially designed to keep the germs away from you and your loved onces. Besides that, the integrated indoor system improves air and climate quality through wet and dry cleaning mechanisms, including "wet vacuuming, air washing and scenting,inhalation, bed and mattress cleaning, carpet and uphostery cleaning and vacuuming." All the germaphobes out there are finally getting their dream cleaning tool.

Inilah rupa machine itu.

Tuesday, November 27, 2012

[E-Mail] A Touching Story

E-Mail from my friend:

Very touching and please read till finish...thanks

I was walking around in a Big Bazar store making shopping, when I saw a Cashier talking to a boy couldn't have been more than 5 or 6 years old.. 

The Cashier said, 'I'm sorry, but you don't have enough money to buy this doll. Then the little boy turned to me and asked: ''Uncle, are you sure I don't have enough money?'' 

I counted his cash and replied: ''You know that you don't have enough money to buy the doll, my dear.'' The little boy was still holding the doll in his hand. 

Finally, I walked toward him and I asked him who he wished to give this doll to. 'It's the doll that my sister loved most and wanted so much . I wanted to Gift her for her BIRTHDAY. 

I have to give the doll to my mommy so that she can give it to my sister when she goes there.' His eyes were so sad while saying this. 'My Sister has gone to be with God.. Daddy says that Mommy is going to see God very soon too, so I thought that she could take the doll with her to give it to my sister...'' 

My heart nearly stopped. The little boy looked up at me and said: 'I told daddy to tell mommy not to go yet. I need her to wait until I come back from the mall.' Then he showed me a very nice photo of him where he was laughing. He then told me 'I want mommy to take my picture with her so my sister won't forget me.' 'I love my mommy and I wish she doesn't have to leave me, but daddy says that she has to go to be with my little sister.' Then he looked again at the doll with sad eyes, very quietly.. 

I quickly reached for my wallet and said to the boy. 'Suppose we check again, just in case you do have enough money for the doll?'' 

'OK' he said, 'I hope I do have enough.' I added some of my money to his with out him seeing and we started to count it. There was enough for the doll and even some spare money. 

The little boy said: 'Thank you God for giving me enough money!' 

Then he looked at me and added, 'I asked last night before I went to sleep for God to make sure I had enough money to buy this doll, so that mommy could give It to my sister. He heard me!'' 'I also wanted to have enough money to buy a white rose for my mommy, but I didn't dare to ask God for too much. But He gave me enough to buy the doll and a white rose. My mommy loves white roses.' 

I finished my shopping in a totally different state from when I started. I couldn't get the little boy out of my mind. Then I remembered a local news paper article two days ago, which mentioned a drunk man in a truck, who hit a car occupied by a young woman and a little girl. The little girl died right away, and the mother was left in a critical state. The family had to decide whether to pull the plug on the life-sustaining machine, because the young woman would not be able to recover from the coma. Was this the family of the little boy? 

Two days after this encounter with the little boy, I read in the news paper that the young woman had passed away.. I couldn't stop myself as I bought a bunch of white roses and I went to the funeral home where the body of the young woman was exposed for people to see and make last wishes before her burial. She was there, in her coffin, holding a beautiful white rose in her hand with the photo of the little boy and the doll placed over her chest. I left the place, teary-eyed, feeling that my life had been changed for ever... 

The love that the little boy had for his mother and his sister is still, to this day, hard to imagine. And in a fraction of a second, a drunk driver had taken all this away from him. 


Saturday, November 24, 2012

[Masters] Research Proposal - Theoretical Framework

Title : The Effect of KM & Challenge in Organizational Practice: Case Study Maybank Berhad

Apa theoretical framework untuk tajuk aku ni? memang tengah konfius.

Thursday, November 22, 2012

[Rayn] 3 Malam Tanpa Rayn

Rayn balik Kelantan Isnin lepas dengan mak ayah. Sunyi rumah bila dia tak ada. Raynia pun mengada-ngada sebab tak ada teman dia nak kacau. Asyik nak berkepit jer kerjanya.

Kat Kelantan, Rayn masuk Kelas Qiraati. Dekat jer dengan rumah mak ayah. Jalan kaki tak sampai 5 minit dah sampai. Dia seronok dapat pergi ramai-ramai dengan anak-anak sepupu aku. Kelas mula pukul 4pm. Pukul 3:30pm dia dah kelam kabut nak pergi. Teruja la tuh.

Bila cakap nak hantar balik Ampang, dia marah-marah sebab dia cakap nak duduk sana banyak-banyak hari. Hehehehhe.... Mummy miss you so much Aidid Rayn.

Tuesday, November 20, 2012

[Wayang] Baru Nak Ber SkyFall

Semalam ber SkyFall dengan Daddy dan Raynia. Pertama kali bawak Raynia tengok wayang. Kita orang tengok kat "TGV Cinema" Shamelin. Rayn balik Kelantan. Sebelum ini kami tak pernah bawak Rayn atau Raynia tengok wayang. Percubaan pertama lulus untuk Raynia. Syabas Raynia nanti kita boleh "dating" tengok wayang yer.

Mula-mula dia macam pelik-pelik dengan tv besar. Lepas tu dia dah ok. "Relax" jer dia duduk dengan daddy. Kami ambil "couple seat" luas la sikit. Lepas tu mula la Raynia tak duduk diam. Kejap nak duduk dengan aku, kejap lepak ngan daddy dia. Kadang-kadang tu menyanyi. Nasib baik la "audience" tak ramai. 

Kami laki bini masa belajar adalah kaki wayang. Sejak ada anak kami tak berani nak bawa tengok wayang. Terpaksa la pendamkan hasrat nak tengok wayang malam-malam. 

"Review" cerita? Hurm....Malas nak "review" sebab tak pandai nak komen banyak-banyak. Ok la pertaman kali cerita "BOND" ada "message". Cuma ada sesetengah "scene" tak berapa nak logik. Biasa la tu cerita "BOND"

Friday, November 16, 2012

[Motivation] Amalan Ziarah Menziarahi

Amalan ziarah menziarahi pada masa sekarang amatlah mendukacitakan. Amalan ini sudah tidak lagi diamalkan oleh masyarakat zaman sekarang.

Islam sangat mengambil berat kepentingan mengeratkan hubungan tali persaudaraan atau silaturrahim sesama muslim. Salah satu cara yang disarankan oleh Islam untuk mengeratkan hubungan persaudaraan atau silaturrahim sesama muslim itu ialah dengan menziarahi orang sakit. Menziarahi orang sakit merupakan salah satu hak seorang muslim ke atas muslim yang lain.

Sabda Nabi S.A.W.

Apabila seorang lelaki mengunjungi saudara muslimnya, maka seolah-olah dia berjalan di jalan syurga sehingga dia duduk. Apabila dia sudah duduk maka rahmat Allah mengelilinginya. Jika dia berkunjung pada waktu pagi, maka tujuh puluh ribu malaikat akan mendoakannya hingga petang dan begitulah sebaliknya.

Terdapat banyak hadits yang menyebutkan tentang anjuran dan kelebihan menziarahi orang sakit, antaranya sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bermaksud:-

“Sesiapa yang menziarahi orang sakit atau menziarahi saudaranya kerana Allah, nescaya penyeru (malaikat) akan berseru kepadanya: “Alangkah bagusnya engkau, alangkah bagusnya perjalananmu, telah tersedia untukmu sebuah rumah di dalam syurga!”.
(Hadits riwayat at-Tirmidzi)

# Kalau tak nak terima kawan / tetamu menziarahi kita, sila sms / telefon / whatsapp menolak dengan baik dan memberitahu yang buat masa ini tidak dapat menerima tetamu bertandang bukan dengan berdiam diri. Zaman dah moden okey. Komunikasi dihujung jari anda. Kata celik IT tapi akal pendek buat apa. Tak nak kawan ngan aku sudah. Ramai lagi kawan yang nak berkawan dengan aku. Tak hairan pun tak dapat berkawan dengan kamu. Sikit pun tak menjejaskan aktiviti seharian aku. 

Monday, November 12, 2012

[Anniversary] 6th Anniversary 11.11.12

Happy 6th Anniversary!

Cantik sangat tarikh tersebut. Semoga ikatan perkahwinan kami berkekalan sampai bila-bila. InsyaAllah.

Firman Allah: Katakanlah (wahai Muhammad):”Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan(Ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihi.” Apabila sampai kepada ayat “yuhbibkumullah (nescaya Allah mengasihi kamu), maka niatkanlah nama suami (isteri), barulah disambung dengan ayat seterusnya.

Monday, November 5, 2012

[Info] 4th Maternity & Children Expo 2012

Date:30 November - 2 December 2012 (Friday till Sunday)
Time: 10.00 am - 9.00 pm
Venue:Mid Valley Exhibition Centre [Free Admission]   

[Lawak Jenaka] McDonalds

Samad : hello mcD
-mcD : iye..nak pesan ape?
Samad : ayam ada?
-mcD : ada
Samad : boleh beradu dengan ayam laga saye tak ?
-mcD : (tutup telefon)

Samad: hello mcD
-mcD : ya betul..ini yang telefon tadi ye?!!!
Samad : nak tanye makanan ni..ayam ade lagi ?
-mcD : ade!
Samad : nasi dengan ais-krim ade?
-mcD : masih ade
Samad : kesian..tak laku ek ?
-mcD : gilaaa!!! (tutup telefon)

Samad : hello mcD
-mcD : weyh gile! kau jangan nak main-2 boleh tak?
Samad : yeeee..maaf nak tanye , bukak 24 jam ke ?
-mcD : yee..kenape? nak pesan pape?
Samad : takk..cume kesian..tak boleh tidur
-mcD : (baling telefon)

Samad : hello ini mcD?
mcD : kau jangan lebih2..saye cari belasah baru tau! (mula marah)
Samad : maaf.. serius..sekarang saye nak pesan makanan niii
mcD : haaa..camtu laa..jangan main-2 lagi k..nak pesan ape ?
Samad : bubur kacang hijau ade tak???
mcD : (*^*&%&$%^#%$#@!!!)

[Sekolah] MieShaTieRa

Mie untuk Midya Shabain
Sha untuk Khairin Shabain
Tie untuk Jannati
Ra untuk Siti Surina

Aku amat merindui kawan-kawan baik aku semasa di zaman persekolahan. 
Buat masa ini aku dengan Khairin selalu berjumpa atas urusan peribadi dan bisness. Khairin adalah seorang agen BSN Prudential Takaful sepenuh masa. Dia bergerak bebas bersama-sama suami dia berpengkalan di Johor Baru. Tapi setiap bulan dia akan beroperasi di Kuala Lumpur. 
Midya Shabain adalah kembar kepada Khairin Shabain. Menetap di Rawang bersama suami, seorang puteri dan ibu mertua yang sangat "sporting". Baru sahaja kehilangan seorang putera. 
Jannati berada jauh di negeri di bawah bayu Sabah. Berkhidmat menabur budi sebagai pendidik yang berwawasan. Dah lama aku tak bersua muka dengan dia. 
Bila agaknya kita akan berkumpul bersama-sama.

Friday, November 2, 2012

[Renungan] Menghitung Hari Setiap Hari Sampai Bila

Salam Jumaat. Seronoknya dah nak jumpa hari Sabtu. Tapi aku ada kelas pulak kat Puncak Perdana. Tak ada harapan nak bangun lambat jugak. 

Aku terasa bosan buat benda yang sama setiap hari. Mahu berubah 100% tapi tak termampu. Apakan daya. Mahu terbang sebebas-bebasnya. Mahu menghirup udara lain yang lebih bermakna. Mahu mencari peluang untuk berhijrah membina kehidupan baru.

Setiap hari duduk menghitung hari untuk apa. Untuk kebaikan diri sendiri dan juga keluarga. InsyaAllah. Masa itu akan datang. Bersabarlah wahai hati.

# Kakak ipar aku sudah selamat melahirkan anak ke-4 bayi perempuan 30 Oktober 2012. Seronok la kan setelah ada 3 pendekar akhirnya dapat jugak sang puteri.