Thursday, August 27, 2015

Pelik Dengan Perangai Manusia Hati Hitam

Hati manusia ni susah nak jangka tambah-tambah bila dah hitam legam. Semua boleh jadi bila hati dah busuk. Berperasangka buruk terhadap orang lain. Dalam erti kata lain, dalam hati tu sentiasa ada syakwasangka terhadap seseorang.

Kadang-kadang menyesal juga berbuat baik terhadap seseorang apabila tiba-tiba diri difitnah, dicaci, dikeji dan diburuk-burukan. Ya, dengan tiba-tiba sekelip mata.  Tapi biasalah adat manusia. Bila hati telah hitam semua boleh terjadi.

Apalah yang menariknya hidup kamu itu membuatkan kamu sangat-sangat perasan yang orang lain cemburu dengan kehidupan kamu itu? Cuba list kan satu persatu. Demi Allah S.W.T. tak ada satu pun yang menarik minat aku untuk masuk campur, mengambil tahu hal kamu setiap hari, mengintip kamu apatah lagi mengkeji kamu.

Ya Allah S.W.T.  jagalah hati, aku, suamiku, anak-anakku dan juga keluarga ku dan jauhkanlah kami semua dari hati menjadi hitam dan orang-orang yang berhati hitam.
Akalmu masih cetek. Pemikiranmu masih kolot. Pergaulanmu masih terkepung. Kamu ingat dengan bersuara lantang seperti kamu dapat menaikkan taraf pemikiranmu. Tapi sesungguhnya lagi nampak kebodohan kamu dalam menangangi hidup kamu.

What you give you get back. What comes around goes around. Allah S.W.T.  maha mengetahui.

No comments: